Talent Management

Hoe Sonru klanten zoals Rolls-Royce ondersteunt in de wereldwijde oorlog voor talent

juni 19 2018 No Comments

Het wereldbekende Rolls-Royce was een van de eerste grote bedrijven die de oplossingen van Sonru gebruikte. Sonru is een Iers technologiebedrijf dat geautomatiseerde en asynchrone video-interviews inzet om bedrijven te helpen bij het vinden, selecteren en werven van nieuw talent.

“Sonru heeft ons geholpen met een heel efficiënte aanpak”, legt Sue Anne Lee uit, Rolls-Royce’s head of talent and leadership development Asia Pacific.

“Bijvoorbeeld: toen we het aantal medewerkers van ons onderzoekscentrum in Bangalore met ongeveer 500 mensen wilden laten toenemen, was Sonru onze rots in de branding. Omdat de eerste ronde van interviews plaatsvond in heel India en onze rekruteringsmanagers op verschillende plaatsen zaten, hielp de oplossing van Sonru de efficiëntie en snelheid van onze interviews te verhogen, waardoor we meer wervingsgesprekken konden voeren.”

Hoe Sonru werkt

Sonru’s oplossing laat sollicitanten toe om video-interviews op te nemen op een tijdstip en plaats die voor hen past, terwijl werkgevers ze ook op hun eigen gemak kunnen bekijken.

De oplossing werkt door rekruteerders in staat te stellen een live interview na te bootsen, in de plaats van een telefoongesprek, Skype of face-to-face interview. Omdat geen van beide partijen op hetzelfde moment online moet zijn, hoeven rekruteerders zich geen zorgen te maken over planning, tijdzonebeperkingen of kandidaten die niet komen opdagen.

Werkgevers hebben de volledige controle over de vragen, wat het mogelijk maakt om geschikte kandidaten te kunnen screenen en de besten te kunnen ontmoeten. Sonru zorgt ervoor dat het proces veel efficiënter verloopt dan dat de traditionele methoden toestaan.

Sonru is gevestigd in Wexford en Dublin in Ierland en heeft kantoren in het Verenigd Koninkrijk, Singapore en Australië. Het bedrijf heeft meer dan 500 zakelijke klanten (waaronder enkele Fortune Global 500-bedrijven) en wordt vertaald in 19 talen, waarmee dagelijks duizenden interviews in elke hoek van de wereld worden vastgelegd.

“We focussen ons op een premium ervaring”, legt oprichter en CEO, Ed Hendrick uit. “Het is heel belangrijk dat de sollicitant van begin af aan een goede indruk krijgt van de potentiële werkgever, dat start met de keuze van de tools die ze gebruiken. Sonru biedt werkgevers dan ook de mogelijkheid het hulpmiddel volledig te presenteren binnen hun eigen bedrijfsidentiteit.”

How Sonru works - Irish talent management company

Toegankelijkheid stelt Sonru in staat om de talentenpool te vergroten

Een andere reden achter het wereldwijde succes van Sonru als kandidaat-selectiehulpmiddel is dat het ontworpen is om een zeer vlotte ervaring te bieden, zelfs bij zeer lage breedbandsnelheden.

“Voor kandidaten vereist dit project slechts 0,14 MBs, wat een zeer lage snelheid is”, zegt Hendrick. “Het gaat erom geautomatiseerde, asynchrone video-interviews zo toegankelijk mogelijk te maken voor elke kandidaat, waar ze zich ook bevinden.”

Door dit te doen wordt de talentenpool verbreed, waardoor werkgevers kandidaten kunnen vinden in plaatsen over de hele wereld die nog geen breedband met hoge snelheid hebben, zoals delen van Azië en Afrika, zegt hij.

“Totdat Sonru werd opgericht, gebruikten mensen video enkel om YouTube-content (entertainment) te maken, terwijl bedrijven videoconferenties gebruikten wanneer ze vergaderingen niet face-to-face konden bijwonen. Maar videoconferencing was duur en alleen beschikbaar voor mensen die het zich konden veroorloven. Met Sonru brengen we hier verandering in. Om goed te werken moet Sonru beschikbaar zijn voor iedereen ter wereld, ongeacht breedband. We hebben het programma zo ontworpen dat het voor iedereen toegankelijk is.”

Het product wordt ondersteund door de sterke ethiek van de klantenservice van het bedrijf. “Een van de belangrijkste dingen dat onze klanten ons vertellen, is de ondersteuning die we zowel aan sollicitanten als aan klanten bieden. Ik denk dat dat een gevolg is van onze “Iersheid”. Ieren zijn vriendelijke mensen die aardig zijn om mee om te gaan en klaarstaan om iedereen te helpen.”

Dat is een van de redenen waarom Sonru is ontworpen om een positieve gebruikerservaring te voorzien. “Onze focus op het leveren van geweldige klantenservice wordt weerspiegeld in de op de zeer hoge voltooiingspercentages die we bereiken met onze interviews. Momenteel zitten we aan een gemiddelde van 75%.”

Efficiënte werving bespaart tijd en geld

“Het product is snel en gemakkelijk om te gebruiken. 85% van de kandidaten zit thuis als ze hun video maken. 60% van hen doet dit ’s avonds en in het weekend. Het draait allemaal om gemak,” zegt hij.

Sollicitanten krijgen eerst voorlopige vragen te zien, om hen te laten wennen aan het praten tegen de camera. Vervolgens start het echte interview, wat altijd in één keer opgenomen wordt. “Dat is wat klanten willen: het hele interviewproces van A tot Z vastleggen, geen gerepeteerde en gepolijste versie ervan”, voegt Hendrick toe.

“We vervangen het laatste face-to-face of telefonisch interview niet, maar we verzamelen veel meer informatie voorafgaand aan het eerste echte interview. Dit zorgt ervoor dat – wanneer het gesprek echt plaatsvindt – het gesprek een dieper luik krijgt en beide partijen veel meer vertrouwen in elkaar kunnen hebben.”

Door een efficiëntere en toegankelijke ervaring aan te bieden aan klanten en sollicitanten over de hele wereld, is Sonru een vertrouwde aanwinst voor wereldwijde bedrijven in de wereldwijde oorlog om talent.

Volg het Ierse voordeel voor de

Vul hieronder uw gegevens in om op de hoogte te blijven van de [sector]-voordelen van Ierland, uitgebreide succesverhalen van klanten te lezen en de perfecte [sector]-partner voor uw bedrijf te vinden.




NU ABONNERENNU ABONNEREN

Thank you

for registering to our newsletter