Fenergo staat al sinds 2009, toen het zich als spin-off van softwaremaker Ergo losmaakte, op de barricaden van de Ierse fintech-revolutie.
“We kochten de intellectuele eigendomsrechten van een systeem om rekeningen te openen, ontwikkeld voor Lloyds Bank. Dat was op het moment dat wereld stilstond en geen mens meer wilde lenen of een rekening openen,” zo herinnert Murphy zich. “Daarom moesten we snel omschakelen naar regelgeving.”
Noord-Amerika was als doelmarkt voor de regtech-oplossingen van het bedrijf een logische keuze. Na een paar jaar te hebben gewerkt aan productverbetering en de marktpositie, wisten ze in 2012 Scotiabank en SunTrust als klanten binnen te halen. Dat was de grote doorbraak.
“Die banken in onze portfolio waren voor de markt het bewijs dat we geloofwaardig waren en konden opschalen,” aldus Murphy.
Niet lang daarna werd Fenergo door de OSFI, de financiële toezichthouder van de Canadese overheid, gebeld met het verzoek samen met Scotiabank, Bank of Montreal en Royal Bank of Canada een regtech-oplossing te ontwikkelen.
Inmiddels kunnen financiële instellingen met de software en services van Fenergo hun klantgegevens centraal beheren en zo de complexe regionale en internationale regelgeving snel en efficiënt naleven. Het geautomatiseerde proces leidt tot lagere operationele kosten, minder risico’s en geeft financiële instellingen de ruimte om fondsen en middelen in te zetten voor activiteiten met een hoger rendement. Onder de klanten van Fenergo zijn Santander, BBVA, BNY Mellon, ABN AMRO en Scotiabank
Succes voor Fenergo in de VS
De VS bleken vruchtbare grond voor het bedrijf. “In de VS houdt een groot aantal regelgevende instanties toezicht op procedures en wetgeving voor de intake van nieuwe klanten, identiteitscontrole, bescherming van investeerders, risicobeheer, nieuwe belastingwetgeving enzovoort, met als gevolg dat compliance noodgedwongen hoog op de agenda van banken en financiële instellingen staat,” aldus Murphy. “Amerikaanse banken hebben meteen ingezien dat Fenergo grote voordelen biedt bij het automatiseren en centraliseren van complianceprocessen. Onze klanten in de VS zijn Tier 1-banken die meerdere decentrale systemen gebruiken. Door Fenergo te implementeren, kunnen ze niet alleen het intakeproces stroomlijnen en centraliseren, maar ook de compliance waarborgen.”
Het succes van het bedrijf is in hoge mate te danken aan de nauwe samenwerking met klanten. “Fenergo onderscheidt zich ook met de forums over regelgeving die we in het leven hebben geroepen,” aldus Murphy. “Fenergo’s Regulatory Forum is een wereldwijd collectief van meer dan 20.000 experts in risicobeheersing en compliance, die de uitdagingen van bestaande en nieuwe wet- en regelgeving bespreken.”
Ook Enterprise Ireland, de nationale exportorganisatie, heeft hier een belangrijke rol in gespeeld, aldus Murphy. “Enterprise Ireland heeft onze R&D-activiteiten ondersteund zodat wij de beste producten ter wereld konden maken. De kracht van Enterprise Ireland ligt ook in haar prominente aanwezigheid in de wereldmarkt. De adviseurs van Enterprise Ireland hebben ons enorm geholpen om in contact te komen met de juiste klanten en partners in het buitenland.”
Als Murphy in de toekomst kijkt, ziet hij wereldwijd aanhoudende groei. “In 2015 sloten we een financieringsronde van $ 85 miljoen af met Insight Venture Partners en Aquiline Capital Partners.” “Dat was van cruciaal belang. Onze klanten hebben bedragen van tot wel $ 50 miljoen gereserveerd die ze in de komende vijf jaar bij ons gaan besteden. Dan moeten ze wel zeker weten dat wij de financiële kracht hebben om een crisis te doorstaan. Dankzij deze financiële kracht konden we in het afgelopen jaar 23 van de 25 aanbestedingen waaraan we deelnamen, winnen. We verloren er slechts één, de andere werd uitgesteld. We hebben inmiddels 600 mensen, waarvan 300 in Ierland, en blijven doorgroeien. One team, one dream.”