Hightech bouwprojecten Nieuws

Logistics and Supply Chain Seminar Amsterdam

Brexit biedt Ierland en de Benelux kansen

In Amsterdam vond op donderdag 22 november het seminar ‘Brexit and the Supply Chain between Benelux and Ireland’ plaats. Een geslaagde bijeenkomst, waarin vooral duidelijk werd dat de Brexit Ierland en de Benelux kansen biedt. Logistieke kansen en economische kansen.

Een warm welkom was er van Richard Engelkes, Senior Market Advisor van Enterprise Ireland Benelux. Hoewel het Brexit akkoord nog niet rond is, zal het Verenigd Koninkrijk op 29 maart 2019 de EU verlaten. Engelkes stelde het publiek de vraag: ‘voor welke logistieke uitdagingen komen Ierse en in de Benelux gevestigde bedrijven te staan als zij na 29 maart 2019 handel met elkaar drijven? Welke vorm van transport en welke route is straks het meest efficiënt?’

Antwoord kwam van de vele experts die tijdens het seminar aan het woord kwamen.

“De rode loper voor short sea shipping is uitgerold”
Femke Brenninkmeijer, Director Energy, Cargo & Offshore van Port of Amsterdam betrad het podium als eerste. Ze benadrukte dat de Brexit vooral kansen creëert. Onder andere voor short sea shipping. Short sea wordt steeds populairder. Momenteel wordt 22% van het totale overslagvolume in de Amsterdamse haven via short sea vervoerd. De Amsterdamse haven heeft de ambitie en potentie daar in te groeien. De haven is er een zonder congestie, mét ruimte om te groeien én goede verbindingen. Niet alleen over zee, maar ook over weg en per trein. De focus van de haven ligt op connecties met de Baltische staten, het Verenigd Koninkrijk, Ierland en Duitsland. “We hebben de rode loper voor short sea shipping uitgerold”, aldus Femke Brenninkmeijer.

Direct ferry Zeebrugge – Dublin interessant
Verreweg het meeste transport van het Europese vasteland naar Ierland verloopt via het Engelse vasteland. Maar blijft dit zo na de Brexit? En welke alternatieven zijn er? Ronald Kok, Sales Specialist van logistieke ondernemersvereniging Evofenedex bracht het tijdens zijn presentatie in beeld. “Het is uiteraard afwachten hoe lang de grenscontroles in het Verenigd Koninkrijk straks duren. Maar nu al vinden wij de direct ferry verbinding tussen het Belgische Zeebrugge en Dublin interessant”, vertelt Ronald Kok. “De vaartijd bedraagt 38 uur. Maar deze route scheelt straks twee grenscontroles en dus een hoop administratieve uitdagingen én kosten. Een route die voor veel producten voordelig uit kan pakken.” Richard Engelkes vult aan: “Er zijn al logistieke dienstverleners die op aanvraag van klanten zogenaamde mappings uitvoeren. Een case is het vervoer van goederen van Dublin naar Venlo op basis van 2 opties, een container via shortsea en een volle trailer over de weg. De uitkomst was dat voor zowel shortsea als wegtransport 2 dagen lead-time werd gehaald en de shortsea service was goedkoper”.

Paneldiscussie: short sea of de UK Land bridge
Met: Daan van Velzen, Commercieel Manager General Cargo & Offshore, Port of Amsterdam. Ronald Kok, Sales Specialist, Evofenedex. Richard Archer, General Manager Ireland, Samskip. Alexander Belenky, Chief Business Development Officer, Eiratech Robotics. Alarik Lens van Rijn, Managing Director, Costo.

Tijdens de paneldiscussie werd dieper ingegaan op de verschillende mogelijkheden om Ierland te bereiken. De panelleden waren het er snel over eens dat beide opties, over zee en over land, mogelijk moeten blijven. Een harde Brexit is dan ook niet wenselijk. Mocht die er wel komen, en wil je over land blijven transporteren, dan is het zaak de douanepapieren op orde te hebben en alle kennis van de grensovergang paraat te hebben. En daar liggen kansen voor transporteurs. Want de juiste kennis en papieren leiden tot een groot concurrentievoordeel.

“Ierse consumptie Nederlandse producten zal stijgen na Brexit”
Na een korte pauze was het podium voor Alan Wyley, Chief Commercial Officer van het Ierse Luzern Technologies. Het platform, dat webwinkeliers van A tot Z ontzorgt met hun online verkopen, ziet het aantal online bestellingen nog altijd flink groeien. Waar consumenten voorheen vooral producten in webshops uit hun eigen land kochten, stijgt het aantal cross-border aankopen nu snel. Wyley verwacht dat de Ierse consumptie van Nederlandse producten zal stijgen na de Brexit: “En dat leidt tot een toename van pakketverzendingen voor logistieke bedrijven. Waardoor ook het aantal retourzendingen zal toenemen.” Nog meer kansen voor de transportsector dus!

In de rij voor grenscontroles
Het seminar werd afgesloten met presentaties van de Nederlandse logistiek specialist Costo, het Ierse Eiratech Robotics en een van ’s werelds grootste vorkheftruckfabrikant Combilift. Alle drie krijgen ze te maken met de gevolgen van de Brexit. Waar Costo en Eiratech vooral benieuwd zijn naar het papierwerk dat straks bij hun onderlinge verkopen komt kijken, heeft Combilift hele andere zorgen. Het hoofdkantoor van het bedrijf ligt op vijf mijl van de Noord-Ierse grens, wat Engels grondgebied is. Kunnen de 46 medewerkers uit Noord-Ierland straks nog op hun werk komen, of staan ze dagelijks voor de grenscontrole?

Related Articles

Volg het Ierse voordeel voor de

Vul hieronder uw gegevens in om op de hoogte te blijven van de [sector]-voordelen van Ierland, uitgebreide succesverhalen van klanten te lezen en de perfecte [sector]-partner voor uw bedrijf te vinden.




NU ABONNERENNU ABONNEREN

Thank you

for registering to our newsletter