Fintech Nieuws

Chris Skinner: “Na de Brexit is Ierland de beste locatie voor Amerikaanse banken”

Veel bedrijfstakken in Ierland maken zich zorgen over de naderende Brexit, maar voor de fintech-sector levert de Brexit nieuwe kansen op.

Volgens de Britse fintech-expert Chris Skinner, die als spreker in Dublin was om tijdens de Future of Fintech-conferentie van Enterprise Ireland in januari een lezing te geven, is het verlies van toegang tot de Europese markt voor financiële dienstverleners in het Verenigd Koninkrijk een geschenk voor Ierland.

“Voor het Verenigd Koninkrijk is het een enorm verlies: een markt van 28 landen die krimpt tot één enkel land.”  Maar voor Dublin is het een “geschenk” dat bovendien al is overhandigd, aldus Skinner.

Na de Brexit is Ierland de beste locatie voor Amerikaanse banken

“Amerikaanse banken zijn hun kernactiviteiten al aan het verleggen naar Ierland. Dat heb ik niet van horen zeggen.”

“Dat betekent echter niet dat ze al hun activiteiten naar Dublin overbrengen. Londen wordt nog steeds als mondiaal financieel centrum beschouwd, maar om toegang tot Europa te houden in het geval dat Londen dat niet meer heeft, is Ierland het beste alternatief voor Amerikaanse banken, en niet alleen Dublin maar ook de westkust.”

Ondertussen ontstaan er ook voor de fintech-sector nieuwe kansen nu banken hun visie op deze sector verder ontwikkelen.

“Ik vergelijk de situatie van fintech met die van een familie, waarbij de bank de ouder is en fintech het kind.  Vijf jaar geleden beweerde iedereen dat fintech de markt zou ontwrichten, een einde zou maken aan het bankwezen. Maar de banken zijn nog altijd net zo groot en belangrijk als toen.”

Het gevolg hiervan is dat fintech-bedrijven tegenwoordig serieuzer nadenken over partnerschappen, gezamenlijke ontwikkeling en samenwerking met banken.

Banken als beheerders van fintech-oplossingen

Hierdoor komt de weg vrij voor wat hij als de toekomst van de banken ziet: “beheerders” van slimme fintech-oplossingen. Met een pakket innovatieve diensten kunnen banken zich van hun concurrenten onderscheiden, terwijl het fiat van een vertrouwde bank kan bijdragen aan het succes van fintech-ondernemingen.

Het effect van fintech is het grootst waar de sector “markten opent die voorheen niet of slecht werden bediend door het traditionele financiële systeem, of het nu gaat om kredietverlening aan kleine bedrijven, studieleningen of P2P-betalingen en -leningen,” aldus Skinner.

Fintech leidt ook tot verbeteringen in het bestaande financiële systeem. “Banken hebben nu eenmaal een bankvergunning van de overheid en worden daarom vertrouwd door mensen die hun geld veilig willen bewaren. Consumenten weten dat ze tot € 100.000 terugkrijgen als een bank in zwaar weer raakt. Die garantie hebben ze niet bij ongereguleerde bedrijven, en daarvan zijn ze zich bewust.”

Mensen zijn ook “een beetje bang voor geld”, waardoor ze huiverig zijn om naar een andere bank over te stappen, aldus Skinner.

“In het Verenigd Koninkrijk hebben we sinds vijf jaar regels die het mensen makkelijker maken om van bank te veranderen. Toch stappen er tegenwoordig minder mensen over dan voor de invoering van die regels. De reden is dat mensen zich afvragen waarom ze een andere bank zouden nemen als hun huidige bank toch veilig is en werkt – als een nutsbedrijf.”

Hoe kan een fintech-bedrijf dan toch klanten aantrekken? “Dat is moeilijk, ja. Zeker omdat fintech-bedrijven nog geen historie hebben, geen bekend merk zijn en geen vertrouwen genieten, terwijl banken een eeuwenlange geschiedenis, miljoenen klanten en miljarden euro’s hebben.”

Fintech-innovaties voor een betere klantervaring

Dankzij dit besef hebben fintech-ondernemingen een meer volwassen visie op groei gekregen. “Ze zijn langzamerhand voorbij het punt waarop ze zeiden: goed, we kunnen de banken niet vervangen, maar wel hun dienstverlening verbeteren. En daar slagen de fintech-bedrijven heel goed in. Ze verbeteren de klantervaring door de interactie met banken te vereenvoudigen.”

Ze ontdoen bancaire procedures, die volgens Skinner zijn ontwikkeld tijdens de industriële revolutie, van hun “onzinnige rompslomp”, bijvoorbeeld dat mensen een elektriciteitsrekening, een paspoort en andere paperassen moesten voorleggen om een rekening te openen.

Sommige fintech-innovaties staan echter nog in de kinderschoenen. “De blockchain maakt na een enorme hype een fase van teleurstelling door, voornamelijk omdat de torenhoge verwachtingen die iedereen er in 2015 en 2016 van had, niet zijn uitgekomen. Maar goed, het is experimentele technologie,” aldus Skinner.

“De ontwikkeling loopt nog altijd moeizaam omdat er veel verschillende partijen voor moeten samenwerken. De essentie van de blockchain is een database van vertrouwen opbouwen tussen mensen die elkaar niet vertrouwen.”

Voor intern gebruik heb je die niet nodig, want je vertrouwt je eigen organisatie. Maar bij financiële transacties tussen zakenpartners die elkaar niet vertrouwen in bijvoorbeeld Rusland, China, de VS en Dublin, is zo’n database onmisbaar, aldus Skinner.

“Momenteel hebben we het SWIFT-netwerk en morgen Ripple of het SWIFT-netwerk via een blockchain, maar de ontwikkeling daarvan zal nog jaren duren omdat er zo veel externe partijen bij betrokken zijn en de technologie nog niet klaar is voor het grote werk.”

Maar al verkeren decentrale datastructuren nog in de experimentele fase, ooit zullen ze een groot deel van de primaire infrastructuur tussen instellingen, vooral overheden, bedrijven en banken, transformeren, aldus Skinner. “De fundering daarvoor wordt al gelegd. Nog drie tot vijf jaar, en de ontwikkelingsfase is afgerond.”

RegTech geeft financials meer slagkracht

Volg het Ierse voordeel voor de

Vul hieronder uw gegevens in om op de hoogte te blijven van de [sector]-voordelen van Ierland, uitgebreide succesverhalen van klanten te lezen en de perfecte [sector]-partner voor uw bedrijf te vinden.




NU ABONNERENNU ABONNEREN

Thank you

for registering to our newsletter